انواع روغن کمپرسور

روغن کمپرسور چیست؟

وجود یک روان کننده مناسب یکی از اجزای ضروری برای یک کمپرسور با عملکردی است. کمپرسور شما توسط روغن یا روان کننده محافظت می شود و بدون آن، به سرعت خراب می شود. روغن کمپرسور و روان کننده ها انواع مختلفی دارند که با دانستن نوع عملکرد هر کدام انتخابی مناسب خواهید داشت.

 

روغن کمپرسور چه کاربردی دارد؟

مخزنی برای این فرآورده در کمپرسورهای پیستونی، روتاری یا اسکرو در نظر گرفته شده است و به مصرف کننده توصیه می شود که سطح این محصول در این مخزن هرگز از مقدار مشخصی پایین تر نباید باشد. دلیل این تاکید، نقش روغن کمپرسور در طراحی کمپرسور است.

یک کمپرسور با قطعات آلیاژی متحرک و غیر متحرک ساخته می شود و با حرکت این قطعات، گرما در سیستم تولید می شود و دمای محفظه کمپرسور را بالا می برد. علاوه بر این، هنگام استفاده از قطعات آلیاژی متحرک، اصطکاک بین اجزا نیز ایجاد می شود.

دشمنان اصلی آلیاژهای فلزی دماهای بالا و اصطکاک بین اجزا هستند. این دو عامل باعث آسیب رساندن به اجزای کمپرسور در طول زمان می شوند و در عملکرد کلی سیستم اختلال ایجاد می کنند.

برای رفع آسیب های این دو عامل ذکر شده از این فرآورده استفاده می شود و در ساختمان کمپرسور، روانکاری اجزای متحرک اولین وظیفه این فرآورده است.

روغن کمپرسور همچنین گرمای تولید شده بین قطعات را جذب کرده و باعث کنترل دمای محفظه کمپرسور می شود. البته روغن های کمپرسور امروزی ممکن است ویژگی های دیگری نیز داشته باشند.

 

انواع روغن های کمپرسور

در هر نوع روغن کمپرسور دو جزء وجود دارد. جزء پایه و اجزای افزودنی در آن. عناصری که به جزء پایه اضافه می‌شوند باعث افزایش طول عمر، افزایش ظرفیت حرارتی آن و افزایش ویژگی‌های روغن‌کاری و حفاظتی روغن کمپرسور می‌شوند.

 

شرح روغن کاری کمپرسور

دو دلیل اصلی برای استفاده از روغن در سیستم خنک کننده وجود دارد:

  1. روانکاری اجزای متحرک کمپرسور اصطکاک را کاهش می دهد و از سایش قطعات متحرک جلوگیری می کند که هر دو باعث افزایش کارایی کمپرسور می شوند.
  2. خنک کردن اجزای مختلف کمپرسور.

در تجهیزات شما، روغن کمپرسور برای انجام سه کار طراحی شده است. قطعات متحرک ابتدا روغن کاری می شوند تا بتوانند بدون اتصال یا اصطکاک کار کنند.

همچنین فضایی را برای خنک کردن تجهیزات فراهم می کند که گرما را از چرخه روغن دور می کند. این بسیار مهم است زیرا قطعات داخلی می توانند هنگام استفاده خیلی داغ شوند و در نتیجه منبسط و منقبض می شوند.

 

انتخاب روغن کمپرسور مناسب

همانطور که قبلا گفته شد، ویژگی هایی را باید در هنگام انتخاب بهترین روغن کمپرسور نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، کمپرسوری را در نظر بگیرید که قطعات آن در معرض دمای بالا هستند و روغن مورد استفاده در کمپرسور باید تحمل این دمای بالا را داشته باشد و به سرعت میزان دما را کاهش دهد تا از آسیب به اجزای دستگاه جلوگیری شود.

مثال دیگر کمپرسوری است که در منطقه ای سردسیر و محیطی باز کار می کند. روان کننده مورد استفاده برای این دستگاه باید در برابر سرما مقاوم بوده و در دماهای پایین محدوده دمای عملیاتی وسیع تری داشته باشد تا بتواند در استارت اولیه و با سریع ترین زمان ممکن شروع به کار کند. در واقع، محدوده دمای عملیاتی تنها یک مثال مهم از ویژگی های یک روغن است. روغن های صنعتی، به ویژه روغن های کمپرسور، دارای چندین مشخصات فنی مهم مانند شاخص ویسکوزیته، نقطه ریزش، نقطه اشتعال و غیره هستند.

 

ویژگی های مهم روغن های کمپرسور:

  • پایداری حرارتی بالا و مقاومت در برابر دماهای بسیار بالا و بسیار پایین
  • مقاومت در برابر فشار و عملکرد بالا
  • کاهش و کنترل آلودگی و رسوب
  • مقاومت در برابر آب
  • شاخصه ویسکوزیته مناسب و مشخص شده توسط سازنده دستگاه
  • عملکرد یکسان در شرایط مختلف، بدون کاهش کیفیت
  • عمر طولانی

 

 

نتیجه گیری

روغن در ساختمان کمپرسور برای روانکاری قطعات متحرک و محافظت از آنها در برابر دمای بالا استفاده می شود. این روغن ها بر اساس نوع کمپرسور، ظرفیت آن و انواع فرآیند انتخاب می شوند زیرا دارای ویژگی های مشخصی هستند. طول عمر کمپرسور را می توان با استفاده از روغن مناسب افزایش داد، اما انتخاب نادرست آن نیز می تواند خسارت های زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین، بهتر است هنگام انتخاب روغن کمپرسور مناسب نظر یک متخصص را نیز جویا شوید.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

hamid

6 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش