انواع روغن های دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی

بر اساس مقالات، عملکرد گیربکس های صنعتی اغلب به دلیل گرمای شدید، بارهای سنگین، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و آب آلوده به مرور زمان دچار اختلال می شود.

بدیهی است که اگر چرخ دنده ها به درستی نگهداری نشوند، به سرعت فرسوده می شوند، کارایی خود را از دست می دهند، نیاز به تعویض قطعات دارند. تولید کنندگان روان کننده های صنعتی از این موضوع مهم آگاه هستند و تلاش می کنند تا بهترین روغن های صنعتی را تولید کنند که بتوانند به طور موثر از چرخ دنده ها محافظت کنند.

 

اجزای تشکیل دهنده روغن دنده صنعتی

  1. روغن پایه
  2. مواد افزودنی

روغن پایه، جزء اصلی روغن و مواد افزودنی، مجموعه ای قدرتمند برای بهبود عملکرد و نقش عملکردی و محفاظتی برای روغن‌های صنعتی را فراهم می آورند.

دو نوع روغن دنده صنعتی وجود دارد: روغن دنده معدنی و روغن دنده مصنوعی. برای کمک به شما در انتخاب روغن دنده مناسب، در ادامه این مقاله توضیحاتی در مورد تفاوت این دو نوع روغن دنده صنعتی برای شما شرح خواهیم داد:

 

چه تفاوتی بین روغن دنده معدنی و روغن دنده مصنوعی وجود دارد؟

روغن های معدنی از پالایش نفت خام تولید می شوند. با این حال، روغن‌های معدنی در مدارهای موتور کندتر از روغن‌های مصنوعی گردش می‌کنند، که می‌تواند منجر به مصرف سوخت بالاتر و کاهش عملکرد خودرو شود. علاوه بر این، روغن های معدنی بیشتر از روغن های مصنوعی نیاز به تعویض دارند.

 

مشخصات یک روغن دنده صنعتی مناسب

چرخ دنده های صنعتی باید در شرایط بسیار چالش برانگیز به خوبی عمل کنند. عملکرد مناسب این روغن ها بر اثر گرمای شدید و آلودگی آب، بارگزاری زیاد یا وجود گرد و غبار به تدریج از بین می رود. از آنجایی که روغن های مورد استفاده در چرخ دنده ها بسیار با اهمیت هستند، پس از چرخ دنده ها باید به درستی محافظت و نگه داری شود و از روغن هایی که به طور خاص برای چرخ دنده های صنعتی طراحی شده اند استفاده شود.

برای هر ماشین آلات یا وسیله ای نمی توانید از هر روغن دنده ای استفاده کنید. توجه به ویژگی هایی که در ادامه توضیح داده ایم در هنگام انتخاب روغن دنده صنعتی در اولویت قرار دهید.

 

1.پایداری حرارتی

ماشین آلات صنعتی، بر خلاف خودرو های نقلیه، معمولا در شرایط سخت مانند معادن و بیابان کار می کنند. در فصلی مانند تابستان، این شرایط بدون شک بسیار چالش برانگیز و پر حرارت خواهد بود. اگر روغن دنده صنعتی نتواند گرمای هوا و گرمای حاصل از کار و چرخش قطعات را تحمل کند، بدون شک موتور و چرخ دنده ها آسیب زیادی خواهند دید. پایداری حرارتی به معنای توانایی مقاومت بالا و ثبات در برابر گرما است.

2.اکسیداسیون

به ترکیب شدن با اکسیژن تحت عنوان اکسید شدن شناخته می شود. ویژگی اکسیداسیون نیز بر همین موضوع دلالت دارد. برای جلوگیری از ترکیب شدن با اکسیژن و از دست دادن کیفیت آن در حین گردش بین قطعات، روغن دنده صنعتی ایده آل باید در برابر اکسیداسیون مقاوم باشد.

3.فشار

یکی از مهم ترین عواملی که در انتخاب نوع روغن دنده باید در نظر گرفت تحمل فشار است. فشار وارد بر قطعات معمولاً در گیربکس خودروهای سواری یا حتی موتور آنها زیاد نیست. با این حال، این مورد در مورد ماشین آلات صنعتی این طور نیست. روغن مورد استفاده برای این ماشین آلات باید بتواند در برابر فشاری که به قطعات این ماشین آلات وارد می شود مقاومت کند تا از آسیب قابل توجه به قطعات و چرخ دنده ها جلوگیری شود.

4.آب گریزی

هرچقدر در ماشین آلات صنعتی درزگیری و آب بندی به خوبی انجام شده باشد، همیشه احتمال نشت آب وجود دارد. اگر آب وارد قطعات شود و روغن دنده با آب ترکیب شود، یا اگر آب در داخل قطعات و چرخ دنده ها بماند، هم باعث زنگ زدگی قطعات و هم آسیب به روغن دنده می شود. برای جلوگیری از ورود آب به موتور و چرخ دنده ها، روغن دنده ایده آل باید توانایی آب گریزی داشته باشد.

 

خلاصه مطالب

طیف گسترده ای از ماشین آلات وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. برخی از این ماشین‌ آلات حرکت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در جای ثابت قرار می‌گیرند و حرکات در داخل آن‌ها یا به طور خاص‌تر در موتورهایشان انجام می‌شود. برای این ماشین آلات از روغن دنده صنعتی استفاده می‌ شود تا قطعات متحرک این ماشین‌ها بتوانند به راحتی در کنار یکدیگر بدون ایجاد سایش و اصطکاک حرکت کنند.

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

hamid

6 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش