انواع ضد یخ

ضد یخ چیست؟

یکی از مواد مصرفی در ماشین ضد یخ است که بدون آن، موتور ماشین ممکن است آسیب ببیند. ضد یخ ها فقط در زمستان استفاده نمی شمند بلکه، هم به عنوان ضد یخ و هم ضد زنگ نیز استفاده می شوند. ضد یخ برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور در زمستان عمل می کند و با بالا بردن نقطه جوش آب در تابستان، باعث می شود کمتر آب به نقطه جوش برسد.

 

پایه ضد یخ چیست؟

ضد یخ های مبتنی بر روغن که امروزه پرمصرف ترین نوع ضد یخ هستند، از مواد معدنی ساخته شده اند.

ضد یخ های تشکیل شده از مواد آلی نیز با عنوان ضد یخ الکلی شناخته می شوند.

 

کاربرد و فواید ضد یخ

  1. ضد یخ

توانایی ضد یخ در جلوگیری از یخ زدگی در طول ماه های سرد سال یکی از  با اهمیت ترین قابلیت های آن است. یخ زدن آب در سیستم خنک کننده خودرو و افزایش حجم آب در حین انجماد با توجه به فطعات فلزی خودرو می تواند باعث آسیب های جبران ناپذیری مانند شکافتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور شود. با ضد یخ که نقطه انجماد آب را کاهش می دهد از این امر جلوگیری می شود.

  1. ضد جوش

عملکرد ضد یخ/ضدجوش خودرو همچنین شامل جلوگیری از جوشیدن موتور ماشین در شرایط کارکرد سخت است.

3.ضد خوردگی و ضد زنگ

خاصیت ضد زنگ و خوردگی ضد یخ و توانایی آن در خنثی کردن اثرات و خاصیت اکسیداسیون فلزات در تماس با آب، دلیل اصلی استفاده از آن در رادیاتورهای ماشین است. خوردگی و پوسیدگی اجزای موتور و سیستم خنک کننده بزرگترین مشکلاتی هستند که در صورت عدم استفاده از ضد یخ در موتور خودرو بوجود می آیند و از پوسیدگی قطعات لاستیکی و پلاستیکی در محفظه موتور نیز جلوگیری می کند.

 

تفاوت بین ضد یخ و خنک کننده

بسیاری از مردم خنک کننده را با ضد یخ یکی می دانند که بسیار اشتباه است، زیرا ضد یخ همان مایع خنک کننده نیست، اما یکی از دوجزء اصلی تشکیل دهنده آن است. در واقع مایع خنک کننده ترکیبی از آب مقطر و ضد یخ است.  یکی دیگر از فواید ضد یخ نیز این است که به جلوگیری از الکترولیز مایع خنک کننده کمک می کند.

 

نحوه عملکرد ضد یخ

ترکیب شیمیایی ضد یخ مزایای مختلفی برای سیستم خنک کننده موتور خودرو دارد. آب در دمای یا 0 سانتیگراد یا 32 درجه فارنهایت یخ می زند. بنابراین ترکیبی از 50٪ آب (بهتر است که از آب مقطر استفاده شود) و 50٪ ضد یخ در دمای 37- سانتی گراد یا 35- درجه فارنهایت یخ می زند.

افزایش نقطه جوش آب یکی دیگر از کاربردهای ضد یخ است. احتمالاً می دانید که آب در 100 سانتیگراد یا 212 درجه فارنهایت می جوشد. اگر این درجه بیشتر باشد موتور عملکرد بهتری خواهد داشت زیرا آب جوش به موتورها آسیب می رساند. با نسبت ترکیب 50/50 آب و ضد یخ نقطه جوش آن به 240 تا 270 درجه سانتیگراد (464 و 518 درجه فارنهایت)خواهد رسید. البته فشار ترکیب آب و ضد یخ در محفظه موتور بر میزان دقیق تعیین نقطه جوش تأثیر می گذارد. بسته به نوع خودروی شما، بهتر است ضد یخ و آب را با نسبت 50 به 50 یا در بعضی از ماشین های دیگر 60 به 40 مخلوط کنید. به جز مواردی که روی ضد یخ مشخص شده است که با آب ترکیب شده و نیازی به ترکیب با آب نخواهد داشت.

 

انواع ضد یخ

شما باید از تفاوت های رنگ های مختلف و نوع کارکرد آن‌‌ها و همچنین از انواع ضد یخ های خودرو و موارد استفاده برای مدل های مختلف خودرو آگاه باشید. هر یک از این ضد یخ ها برای نیازهای خاص موتورهای مختلف و قطعات آن ها است.

اساساً چهار نوع ضد یخ وجود دارد:

  • ضد یخ سبز

برای مدت طولانی فقط یک نوع ضد یخ در بازار موجود بود که همین رنگ سبز بود. با توسعه فناوری، انواع دیگر ضد یخ وارد بازار شد.

  • ضد یخ OAT

برخلاف نوع سبز رنگ که فقط دو تا سه سال ماندگاری دارد، ماندگاری این ضد یخ تقریباً پنج سال است.

  • ضد یخ هیبریدی یا ترکیبی

این ضد یخ در اصل ترکیبی از ضد یخ OAT و ضد یخ سنتی است. صرف نظر از نوع مایع قبلی، این محصول که به عنوان HOAT شناخته می شود، اغلب با مایع خنک کننده ای که درون موتور ماشین وجود دارد سازگار است و می توانید پس از رقیق کردن آن با نسبت 50/50 با آب، این ضد یخ را به آن اضافه کنید. با این حال، اگر قبلاً از مایع خنک کننده معمولی استفاده کرده اید، نمی توانید ضد یخ OAT را اضافه کنید، زیرا این دو با هم ناسازگار هستند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

hamid

6 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش