روغن موتورهای بنزینی

روغن موتورهای بنزینی

روغن موتورهای بنزینی برای روانکاری قطعات داخلی موتورهای اتوموبیل های بنزینی استفاده می شود. ترکیب این محصولات ترکیبی از روغن های پایه نفتی یا مصنوعی (سنتتیک) به همراه مواد افزودنی خاص و ویژه ای است.

 

وظایف روغن های بنزینی عبارتند از:

  • کاهش اصطکاک (روانکاری)
  • کاهش سایش قطعات
  • کاهش میزان رسوب در داخل موتور
  • آب بندی کامل بین سیلندرها و پیستون ها
  • خنک کننده اجزای داخلی
  • محافظت از موتور در برابر خوردگی و ضربه

 

توجه به سالم بودن موتور بسیار مهم است، زیرا این قطعه است که خودرو را به حرکت در می آورد. همانطور که می دانید، موتور در حرکت خودرو بسیار مهم است، از سیستم احتراق سوخت تا انتقال نیرو به چرخ ها نقش بسیار مهمی دارد. بخش های موتور برای تولید تمام توان آن با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند. توان و انرژی موتور، با تعامل و درگیری قطعات آن با یکدیگر ایجاد می شود. اصطکاک چنین قطعاتی منجر به اتلاف انرژی، تسریع خوردگی قطعات و کاهش طول عمر آنها می شود. به همین دلیل، دانشمندان مدتهاست که به دنبال روشی برای کاهش این اصطکاک بوده اند.

روغن یکی از موثرترین اختراعات متخصصان در این زمینه است که به دلیل ویژگی هایی که دارد تاثیر بسزایی در به حداقل رساندن اصطکاک دارد. روغن موتور در ابتدا فقط برای روانکاری قطعات متحرک موتور استفاده می شد، اما کارشناسان پس از مشاهده آسیب های وارده به قطعات موتور مانند زنگ زدگی، خوردگی و رسوب قطعات آن به فکر تولید روانکارهایی با قابلیت های بیشتر افتادند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

 

ویسکوزیته )گرانروی)

یکی از مهم ترین خواص روغن موتورهای بنزینی گرانروی است که با نام های رایج دیگری مانند «ویسکوزیته» یا «لزجت» نیز شناخته می شود. مقاومت سیال در برابر حرکت را ویسکوزیته آن می گویند. ما از مثال آب و عسل برای کمک به درک بهتر استفاده می کنیم. گرانروی عسل بیشتر از آب است، زیرا جریان و حرکت آن سخت تر است، اما آب به راحتی جریان می یابد. این بدان معناست که عسل ویسکوزیته بیشتری نسبت به آب دارد. نیروی جاذبه بین مولکولی که تحت تأثیر تغییرات دما قرار می گیرد، باعث ایجاد ویسکوزیته در مایعات می شود. به طور کلی، می توان نتیجه گرفت که ویسکوزیته مایعات با دما رابطه معکوس دارد. هر چه دما بیشتر باشد، ویسکوزیته کمتر یا مایع شل تر می شود. هنگام انتخاب روغن موتور، باید به طور ویژه ای به این موضوع توجه کرد. هنگام استارت زدن خودرو، قطعات موتور شروع به حرکت می‌کنند و در این مرحله روغن باید بلافاصله شروع به روان‌کاری کند تا از آسیب‌های عمده موتور جلوگیری شود. با این حال، اگر محیط سرد باشد و روغن دچار افزایش گرانروی شود، عملکرد روغن با مشکل رو‌به‌رو می شود و به اندازه کافی قطعات متحرک را روانکاری نمی‌کند. برعکس، اگر محیط گرم باعث کاهش گرانروی روغن شود، عملکرد روغن دچار مشکل می شود و به اندازه کافی قطعات را پوشش نمی دهد. میزان ویسکوزیته روغن روی بسته بندی درج شده است تا به هنگام استارت زدن خودرو از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

 

انواع روغن موتور در فرآیند ساخت

با توجه به فرآیند ساخت، سه نوع روغن موتور خودرو وجود دارد:

  • معدنی
  • سنتتیک
  • نیمه سنتتیک

 

البته روغن مورد استفاده هر خودرو به تکنولوژی ساخت موتور آن بستگی دارد. روغن سنتتیک یا همان فول سنتتیک باید در خودروهای جدید استفاده شود، در حالی که روغن معدنی بهتر است در خودروهای قدیمی استفاده شود. البته در نظر گرفتن فرآیند ساخت روغن موتور، تنها یکی از نکات مهم در انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو است.

 

استاندارد SAE

SAE به معنای انجمن مهندسین خودرو، مخفف این عبارت (Society of Automotive Engineer) است. این استاندارد از اعدادی از 0 تا 60 تشکیل شده است که گاهی اوقات حرف W در آن دیده می شود. روغن‌های موتور بر اساس ویسکوزیته به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • مونوگرید
  • مالتی گرید

 

استاندارد API

اصطلاح “American Petroleum Institute” (مخفف “API”) به معنای موسسه نفت آمریکا می باشد. این نام که سطح کیفی روغن های موتور را تعیین می کند، به نوعی رشد کرده است تا به عنوان یک هنجار در نظر گرفته شود. برای موتورهای بنزینی و دیزلی، API دارای یک نماد متمایز می باشد. برای موتورهای بنزینی از حرف S و برای موتورهای دیزلی از حرف C استفاده می شود.

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

hamid

6 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش