روغن موتورهای دیزلی

روغن موتورهای دیزلی

نام دیزل در واقع برگرفته از نام یک مهندس آلمانی با نام “رودلف دیزل” است. او پس از 14 سال تلاش، سرانجام در سال 1892 موفق به طراحی و اختراع نوع جدیدی از موتورهای درون سوز شد که در نتیجه این نوع موتورها با نام موتور دیزل نام گذاری کردند. در ادامه این مقاله به ویژگی های روغن موتور دیزلی می پردازیم.

امروزه چون رانندگان هزینه زیادی را صرف افزایش طول عمر انواع ماشین ها می کنند، بازار قابل توجهی برای روغن موتور در صنعت خودرو وجود دارد. موتورهای دیزلی نیاز به نگهداری بیشتری دارند و انتخاب روغن موتور دیزلی مناسب برای محافظت از موتور بسیار مهم است. اگر از روغن موتور مناسب استفاده کنید، عملکرد موتور خودروی شما حتی تحت فشار زیاد نیز به خوبی خواهد بود.

 

انواع روغن موتور دیزلی

روغن موتور دیزلی با روغن موتور بنزینی متفاوت است و برای روغن کاری موتور دیزل استفاده می شود. قبل از انتخاب روغن باید از سازگاری روغن با موتور اطمینان حاصل کنید.

روغن موتور دیزلی و روغن موتور بنزینی تقریباً مشابه هستند. هر دو روغن پایه با افزودنی های مختلفی ترکیب می شوند و ویژگی هایشان نیز متفاوت خواهد بود.

در وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین و یا موتورهای دیزلی ثابت اغلب از روغن موتورهای دیزلی استفاده می شود. روغن موتورهای دیزلی بر اساس سطح کیفی آن به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. روغن موتورها گرید های متفاوتی دارند و پرفروش ترین روغن های دیزلی 40W15، 40W10 و 50W20 هستند.

 

نکات مهم هنگام انتخاب روغن دیزلی

وظیفه اصلی روغن موتور دیزلی محافظت از قطعات ماشین و اجزای موتور است. روغن موتورهای دیزلی و بنزینی دو نوع از بهترین روغن موتورها هستند. آنها همچنین دارای روغن پایه معدنی، سنتتیک و نیمه سنتتیک هستند.

در ادامه به چند نمونه از موارد بسیار مهم هنگام انتخاب و خرید روغن موتور دیزلی می پردازیم:

 

قیمت محصول

یکی از موارد مهم در انتخاب روغن موتور دیزلی قیمت محصول است. باید توجه داشته باشید که روغن گران قیمت نمی تواند کیفیت و عملکرد فوق العاده این محصول را تضمین کند و روغن ارزان قیمت نمی تواند عملکرد مناسبی برای موتور داشته باشد.

قدرت پاکسازی

قیمت روغن موتور دیزلی بسیار زیاد تحت تأثیر قابلیت پاکسازی روغن برای موتور تعیین می شود. باید مطمئن شوید که روغنی که انتخاب می کنید می تواند موتور را به خوبی پاکسازی کند.

چند منظوره بودن

یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب روغن موتور دیزلی مناسب، ویژکی چند منظوره بودن آن روغن است که اگر قصد خرید روغن های چند منظوره را دارید حتما باید از کاربرد آن مطمئن شوید.

سازگاری

هر روغن موتور فرمولاسیونی منحصر به فردی دارد که آن را برای یک موتور خاص مناسب می سازد. به عبارت دیگر، چون هر روغن موتور برای موتور خاصی ساخته شده است و در انتخاب آن باید دقت کرد.

عملکرد

اگر روغن موتور دیزلی با کیفیت باشد، مصرف سوخت سیستم کاهش می یابد. در نتیجه قیمت این محصول به میزان قابل توجهی تحت تاثیر کیفیت و عملکرد آن است.

درجه گرانروی

یکی از عناصر مهم و اساسی در تعیین قیمت روغن موتور دیزلی درجه ویسکوزیته یا همان گرانروی است. زیرا این ویژگی به طور قابل توجهی عملکرد موتور را افزایش می دهد.

 

افزودنی های روغن موتور دیزلی

  • افزودنی های ضد اکسیداسیون
  • افزودنی های ضد سایش
  • افزودنی های ضد خوردگی
  • افزودنی های تمیز کننده
  • افزودنی های بهبود دهنده
  • افزودنی های ضد کف
  • افزودنی هایی که اصطکاک را تحت فشار بالا کاهش می دهند
  • افزودنی های معلق ساز
  • افزودنی های کاهش دهنده نقطه ریزش

بنابراین تفاوت روغن موتور دیزلی با روغن موتور بنزینی در این افزودنی هایی است که استفاده می شود . تفاوت دیگر این دو نوع روغن این است که موتورهای بنزینی قیر و رطوبت بالایی را جذب می کنند، در حالی که موتورهای دیزلی کربن بیشتری را جذب می کنند. بنابراین در مقایسه با روان کننده های موتور بنزینی، روغن موتورهای دیزلی حاوی افزودنی های ضد سایش بیشتری هستند. علاوه بر این، در مقایسه با روغن موتورهای بنزینی، روغن موتورهای دیزلی ویسکوزیته بالاتری دارند. به عبارت دیگر، چون موتورهای دیزلی در شرایط دشوارتری کار می کنند، به روان کننده هایی با افزودنی بیشتری نیاز دارند.

روغن موتور دیزلی محصول جانبی تولید فرآیند فرآورده های نفتی است. روغن دیزل روغنی است که برای روانکاری موتور استفاده می شود. از آنجایی که این نوع روغن بسیار شبیه به روغن موتور بنزینی است، هنگام استفاده از آن باید دقت کرد تا با روغن موتورهای بنزینی اشتباه نشود.

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

hamid

6 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش